18 kwietnia 2014

II etap konkursu/kazusy

Poniżej zamieszczamy ostateczną listę osób zakwalifikowanych do drugiego etapu konkursu. Odbędzie się on 5 maja o godzinie 13.00 w Kolegium Kołłątaja, w sali Przewiązka.

94091608908  1099144          33
94090912211  1104982          33
94111100207  1103692          33
94031501915  1099232          31
94032803337  1103423          31
94020101993  1105723          31
94102103802  1103455          31
86050816141  1002511          30
91110413587  1062386          30
94011308718  1103627          30
94020310364  1099999          30
94112503504  1102212          30
94100709390  1100011          29
94072511263  1099966          29
94030706380  1101299          29
94120109895  1102782          29
92091109023  1076951          29
94060510911  1099778          29
94031308710  1103939          29
94081009241  1105368          29
94051312498  1099335          28
94072703303  1099691          28
92060214316  1079183          28
94011711255  1099971          28
92072407951  1091687          28
93101403425  1090693          28
94051708703  1099468          28
94121612260  1100576          28
94122303051  1099283          27
93012106448  1087891          27
94022202647  1102152          27
94120904506  1099683          27
94092908373  1100115          27
94103103870  1103261          27
94051308330  1101952          27
94120502254  1101488          27
94051901885  1100071          27
94051108879  1103496          27
94092908281  1105296          27

Publikujemy również treść kazusów omawianych na wtorkowych warsztatach.

Oceń czy możliwe było złożenie skargi konstytucyjnej w następujących przypadkach:1.    Skargę złożył we własnym imieniu doktor habilitowany nauk prawnych, nie korzystając przy tym z pomocy adwokata ani radcy prawnego
2.    Skarga została złożona bez uiszczenia opłaty sądowej
3.    Jako przedmiot skargi został określony wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie
4.    Ustawa będąca przedmiotem skargi utraciła moc obowiązywania
5.    Ustawa będąca przedmiotem skargi została znowelizowana w zakresie w jakim naruszała konstytucyjne prawa i wolności, w ten sposób, że po nowelizacji nie dochodzi już do dalszych ich naruszeń
6.    Skarga dotyczy odmowy nadania statutu uchodźcy
7.    Skarga została złożona przez pełnomocnika z urzędu, ale nie dołączono do niej kopii postanowienia sądu rejonowego o ustanowieniu takiego pełnomocnika
8.    Skarga została złożona w związku z naruszeniem konstytucyjnych praw osoby prawnej, jednakże do skargi nie dołączono wyciągu z odpowiedniego rejestru
9.    Skarga została złożona w czterech egzemplarzach
10. Do skargi dołączono kopię orzeczeń wskazujących na wyczerpanie drogi prawnej, jednakże nie załączono orzeczenia sądu pierwszej instancji
Poseł  partii  X  wystąpił  z  zapytaniem  poselskim  do  Prezesa  Rady Ministrów  domagając  się odpowiedzi w  terminie  14  dni  argumentując  swoje  żądanie  sytuacją  zaostrzającego  się  kryzysu ekonomicznego  i  przyspieszeniem  działania  organów  państwowych.  Partyjni  koledzy  uznalizapytanie  za  bardzo  potrzebne  i  wnieśli  wniosek  o  przeprowadzenie w  związku  w  nim  debaty sejmowej. Prezes Rady Ministrów odmówił jednak udzielenia odpowiedzi. W związku z tym grupa posłów  partii  Y  wniosła  interpelację  poselską  skierowaną  do  Prezesa  Rady  Ministrów,  nie określiła jednak terminu w jakim oczekuje odpowiedzi. Prezes Rady Ministrów ponownie odmówił odpowiedzi,  twierdząc  że  posłowie  powinni  wyznaczyć  mu  termin  udzielenia  odpowiedzi,  a  w dodatku przedstawić stan faktyczny, do którego powinien się odnieść. Oceń przedstawioną sytuację.  Grupa 35 posłów złożyła wniosek o odwołanie Marszałka Sejmu, jednakże nie wskazała w nim imiennie kandydata na nowego Marszałka. Po upływie kilku dni, posłowie ci, obawiając się że wskazanie kandydatury było konieczne złożyli wniosek ponownie, tym razem już imiennie określając nowego Marszałka. Niebawem, większość parlamentarzystów uznała, że konieczne jest powołanie nowego Marszałka, w związku z czym odpowiednio grupy 46 i 50 osób złożyły stosowne wnioski. Głosowanie nad nimi przeprowadzono w sposób łączny, na pierwszym posiedzeniu Sejmu, które odbyło się 5 dni po złożeniu wniosku. W związku z tym, że w mediach podnoszono, iż procedura ta nie była w pełni poprawna to wnioski złożono ponownie. W związku z długimi przerwami w obradach, poddano je pod głosowanie 50 dni od dnia złożenia. Pierwszy z wniosków przegłosowany został zwykłą większością głosów, w związku z czym drugiego nie poddawano, zgodnie z procedurą, już pod głosowanie. Nowo powołany Marszałek Sejmu od razu dynamicznie przystąpił do pracy. Wystąpił o odwołanie Rzecznika Praw Obywatelskich. Następnie w porozumieniu z odpowiednimi podmiotami powołał zastępcę Rzecznika Praw Obywatelskich, Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, Szefa Kancelarii Sejmu oraz Szefa Kancelarii Senatu, a także Prezesa oraz członków Kolegium Najwyższej Izby Kontroli. Marszałek Sejmu stwierdził, że te działania były bezprawne, a poza tym powołanie Szefa Kancelarii Senatu budzi jego wątpliwości. W związku z tym, Marszałek Sejmu wystąpił z wnioskiem do Trybunału Konstytucyjnego o rozstrzygnięcie powstałego sporu kompetencyjnego. Trybunał odmówił rozpatrzenia tego wniosku, ponieważ zajęty był inną sprawą – a mianowicie rozstrzygnął że ustawa przedstawiona przez prezydenta może zostać podpisana, jednakże niektóre jej przepisy są niezgodne z Konstytucją. Prezydent uznał, że podpisze ustawę z pominięciem tych przepisów, dlatego wystąpił do Marszałka Sejmu by ten stwierdził czy nie są one nierozerwalnie związane z Konstytucją. Marszałek wydał opinię, która pozwoliła prezydentowi na podpisanie ustawy. To jednak nie był koniec jego wytężonej pracy, ponieważ kilka dni później Kancelaria Prezydenta zawiadomiła Marszałka, iż Prezydent jest chory, ma anginę i stracił głos, w związku z tym Marszałek powinien go zastąpić z racji czasowej niezdolności do sprawowania urzędu. Oceń powyższy stan prawny. 
W skład Rady Polityki Pieniężnej po trzech członków powołał Sejm, Senat, oraz po uzyskaniu kontrasygnaty prezydent. Rada Polityki Pieniężnej ostatecznie, zgodnie z przepisami prawa, składała się z 9 członków. Dwie z osób w składzie Rady pełniły już funkcję w ubiegłej jej kadencji, w związku z czym stwierdzono że ich wybór był bezprawny. Senat, który te osoby wskazał, stwierdził jednak, że nie zamierza ich odwołać ze stanowiska. W związku z tym niezwłocznie dokonał tego Prezydent. Kiedy skład został już w pełni poprawnie wybrany Rada zaczęła podejmować uchwały, przy czym zapadały one większością głosów, niezależnie od liczby obecnych na spotkaniach Rady członków. RPP przedstawiła również Sejmowi założenia polityki pieniężnej, a ten uchwalił do nich poprawki. Rada Polityki Pieniężnej chciała również w porozumieniu z Radą Ministrów ustalić kurs złotego, jednakże Minister Finansów i Minister Spraw Zagranicznych stwierdziwszy że lepiej orientują się w aktualnej sytuacji ekonomicznej i politycznej samodzielnie go ustalili. Wtedy to Zarząd NBP uznał, iż działania RPP są obarczone szeregiem nieprawidłowości i postanowił dokonać kontroli. Rada jednak uznała, iż nie będzie to możliwe, argumentując że skład Zarządu jest nieprzepisowy, z racji że wchodzi do niego Prezes NBP, 3 wiceprzewodniczących oraz 5 osób powołanych na wniosek Prezesa NBP przez prezydenta, ale bez niezbędnej w tym zakresie kontrasygnaty. Oceń powyższy stan prawny
Rzecznik Praw Obywatelskich zrzekł się pełnienia swojej funkcji, w związku z tym Sejm uznał że samoistnie doszło do wygaśnięcia jego roli i na wniosek Marszałka Senatu podjął uchwałę o powołaniu nowego Rzecznika. Została ona skierowana do Senatu, ten jednak po upływie 60 dni nie zajął żadnego stanowiska. W związku z tym Sejm zmuszony był uznać, że powołanie Rzecznika nie było możliwe. Grupa 35 posłów przedstawiła nową kandydaturę, Sejm podjął uchwałę i tym razem Senat wyraził zgodę na powołanie Rzecznika. Rzecznik ten niezwłocznie rozpoczął swoją sześcioletnią kadencję, a w przeciągu tygodnia, złożył ślubowanie. Podjął niezwłocznie szereg czynności, między innymi zlecił opinie, ekspertyzy oraz wystąpił o pomoc do Rzecznika Praw Dziecka. Ten jednak, tłumacząc się natłokiem własnych obowiązków, stwierdził że nie będzie w stanie udzielić RPO pomocy. Oceń powyższy stan prawny.
Do TK wpłynęło pytanie prawne o zbadanie zgodności z Konstytucją przepisu kodeksu cywilnego umożliwiającego dowolne podwyższanie czynszów przez właścicieli wynajmujących lokale. Sąd wyjaśnił, że prowadzi sprawę najemczyni Anny Bral, która zakwestionowała podwyżkę czynszu o 300%, stąd jeśli TK stwierdzi niekonstytucyjność tego przepisu wówczas Sąd uzna podwyżkę czynszu za niedopuszczalną. Kilka dni później skargę konstytucyjną wniósł adwokat Anny Bral kwestionując ten sam przepis kodeksu cywilnego, który – jego zdaniem – narusza zasadę demokratycznego państwa prawnego (art. 2 Konstytucji). TK połączył obie sprawy do wspólnego rozpoznania i w składzie 3 sędziów orzekł o niekonstytucyjności zaskarżonego przepisu, odraczając jednocześnie wejście w życie orzeczenia o 2 lata. Miesiąc po ogłoszeniu orzeczenia TK odbyła się rozprawa, w czasie której Sąd ogłosił wyrok w sprawie Anny Bral. Jaką treść powinien mieć ten wyrok? Co po orzeczeniu TK mogą zrobić inne osoby, którym właściciele podwyższyli czynsz na podstawie niekonstytucyjnego przepisu?
Mieszkańcy Małopolski postanowili wystąpić z żądaniem przeprowadzenia referendum w sprawie przeniesienia stolicy do Krakowa. Pod wnioskiem podpisało się 100.000 osób w różnym wieku (w tym liczna grupa uczniów krakowskich szkół średnich), inicjatywę poparli również swoimi podpisami turyści – obywatele innych państw, którzy w tym czasie przebywali w Krakowie. Wniosek o przeprowadzenie referendum został złożony na ręce Marszałka Sejmu, który uznał, że jego uwzględnienie wymagałoby zmiany Konstytucji. W związku z tym wniosek ten potraktował jako obywatelską inicjatywę ustrojodawczą. Po uchwaleniu ustawy o zmianie Konstytucji grupa 500.000 obywateli, głównie mieszkańców Warszawy, wystąpiła z wnioskiem o przeprowadzenie referendum w sprawie jej uchylenia. Wnioskodawcy podnieśli, że przeniesienie stolicy to sprawa o szczególnym znaczeniu dla państwa, stąd powinna być poddana pod rozstrzygnięcie Narodu w trybie art. 125 Konstytucji. W referendum zarządzonym przez Marszałka Sejmu wzięło udział 50% uprawnionych do głosowania, z czego 30% głosujących opowiedziało się za uchyleniem ustawy, 20% - przeciwko, zaś 50% w dowód protestu przeciwko absurdalności referendum w tej sprawie wrzuciło do urn puste karty do głosowania. Zdaniem wnioskodawców taki wynik referendum zobowiązuje właściwe organy państwowe do wystąpienia z inicjatywą uchylenia ustawy o przeniesieniu stolicy do Krakowa.

1 komentarz: